انجمن مفاخر فرهنگی شهرستان تویسرکان

مطالب

دل نوشته های سفر حج ١۴٠۴-۴١

دل نوشته های سفر حج ١۴٠۴-۴١

به نام حق وباسلام

(دل نوشته های سفر حج ١۴٠۴)

 «مکه، مدینه، دیروز، امروز» ق پنجم

باید عبور کرد

باید دل کند

از محرب و منبر پیامبر

از خانه ی رسول و از مسجدالنبی

از بیت الزهرا

و از در خانه ی بسته ی علی، برای همیشه ی تاریخ

و، این است مکه و مدینه ی امروز

باید از واقعیت ذهنی به واقعیت  حضوری رفت. 

از دل به دیده

از آگاهی های ذهنی به واقعیت های ملموس

آن چه می بینی تاریخ محو شده ی صدر اسلامو زندگی پیامبر و خاندانش است، شاید محوتر هم بشود.

به بهانه بازسازی

به بهانه افزایش گنجایی جمعیت

به بهانه ی امروزی شدن

و به بهانه ی حب و بغض و...

باید برگشت

به تاریخ صدر اسلام

به خود

سیمان و فولاد و فن آوری ظاهر است، باید روح اسلام را در مسلمانان زنده کرد

باید دل ها آرام شوند نه چشم ها حیران

کجاست خانه ی گلی فاطمه؟ 

کجاست کوخ پیامبر جهان اسلام و همه ی جهان؟

کجاست زبان الکن بلال؟ 

کجایند ابوذر و مقداد و سلمان؟ 

کجاست حمزه سیدالشهدا؟ 

محصور در میله های آهنی، همچون قبور قبرستان ابوطالب، نمی گویم بقیع، که نه دلش را دارم نه زبانش را.

قبرستان های قربانی بدعت های جهال

باید با حسرت دید و گذشت

و جدال با دل

جدال با ذهن

حجاز صدر اسلام و امروز!!! 

مکه و مدینه ی دیروز و امروز!!! 

اگر مسجدالحرام و مسجدالنبی را در نظر نگیری فکر می کنی در یکی از شهرهای درجه سه اروپا هستی

و حاجیانی که با زبان ها، فرهنگ ها، لباس ها و آداب گوناگون، می گردندو می روند و می آیند، در یک صف نماز می خوانند در پنج نوبت، رو به یک قبله، با یک کتاب و بایک پیغامبر با یک نیت و با یک روش و راه، 

حاجی می شوند و بر می گردند

کاروان به کاروان

مدینه بعد و مدینه قبل

آیا بازگشتی به خود و صدر اسلام دارند؟

آیا به دنبال کفار قریش و یهودیان بنی نظیر و بنی قریظه نمی گردند؟

آیا قلعه ی خیبر امروز و برکننده ی آن را نمی بینند؟

آیا بت های مدرن و بت پرستان مدرن را نمی شناسند؟

آیا در خیابان سقیفه ی بنی ساعده دنبال حق علی نمی گردند؟

آیا به آن چهار قبر غریب دور از دسترس توجه نمی کنند؟

کدام قبرستان و گورستانی مأمور و محافظ و نهیب زن دارد؟

نمی دانم

باید عبور کرد

و برگشت، 

به خود، به  تاریخ، به صدر اسلام

به اسلام ناب محمدی 

به سیره و سنت رسول 

به «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی... » (۴)

و مقیدش کرد 

زمان، تا روز قیامت 

و

مکان، تا حوض کوثر

پس، کتاب و عترت، تاریخ مصرف ندارند

نمی میرند، زنده اند تا قیامت، 

ادامه دارد

پی نوشت های ١٨ _ مکه، مدینه، دیروز، امروز

١ _ اقبال لاهوری

٢ _آل عمران :١٠٣

٣ _نهج البلاغه، خطبه، ١٢٧

۴ _جامع الاحادیث، پیامبر اکرم(ص)

23