انجمن مفاخر فرهنگی شهرستان تویسرکان

چنار مسجد باغوار تویسرکان

چنار مسجد باغوار تویسرکان

در بيست و چهارم ارديبهشت ماه 1379چناركهنسالي كه به نام چنار مسجدباغوار ناميده مي­شود در شهرستان تويسركان آتش گرفت.

اين آتش سوزي عمدي يا سهوي چند روزي خبرساز مجالس بود و بعد به فراموشي سپرده شد. عده­اي از فرهنگ دوستان و پاسداران ميراث فرهنگي شهرستان با امضاء نامه­اي تقاضا كردند نام درخت چنار كهنسال دوهزارساله در فهرست آثار ملی و تاريخي ثبت شود و خواهان مرمت و بازسازي محوطه و اطراف آن شدند.

اكنون نيز كه در آستانه فصل درختكاري هستيم و از سويي نقش فضاي سبز و محيط زيست در چالش­هاي بين­المللي قابل توجه است لازم است محققان به جايگاه درخت و درخت­كاري و انواع خاص درخت و توجه ايرانيان به سبزي و سرسبزي اهتمام ورزند.

اين بنده بر آن است در اين مقاله به توصيف چنار در لابلاي دواوين شعرا و تقدس آن در باور ایرانیان بپردازد.

دهخدا در لغت نامه آورده است: «چنار درختي باشد مشهور كه بار ندارد، بسيار كلان، عمر به هزار برسد، برگ­هاي پهن دارد به شكل پنجه انسان است.

در مناطق معتدل و سردسير ايران كاشتن آن از قديم معمول بوده و هم اكنون در بسياري از شهرها و ييلاقات ايران اقسام كهن سال و چندصد ساله اين درخت موجود و معروفند». (دهخدا،ذیل چ)

در مورد ويژگي­هاي عمومي چنار مي­توان گفت درختي است كه بسيار آب را دوست دارد، درخت سايه اندازي است و محيط اطراف خود را تا چند متر سايه مي­اندازد، تراكم چوب آن پايين و تخلخل چوب بسيار زياد است، مواد استخراجي كمي دارد و به خاطر پراكنده آوند بودن آن چوب تابستان و بهار از هم مشخص نيست، درخت چنار پوست پهن و كلفتي دارد، پوست درخت قطعه­قطعه مي­شود و به رنگ­هاي متنوع در مي­آيد، چوب چنار داراي الوارهاي بزرگ و قوي است، شاخه­هاي چنار ترد و شكننده است و به همين دليل اطراف آن گاه مملو از هيمه­هاي قابل اشتعال و پوست­هاي فرسوده است كه موجب آتش­سوزي مي­شود.

چنار در فرهنگ ايراني و اسلامي قدمتي­كهن دارد و همين امر موجب­شده كه در بين درختان، درخت چنار به صورت سنت ادبي درآمده و به شيوه­هاي مختلف در ادب فارسي نمود پيدا كند. با نگاهي اجمالي سه ديدگاه در مورد چنار در فرهنگ ايراني- اسلامي ديده مي­شود:

1- تقدس چنار

2- تصوير و توصيف چنار

  1. آتش گرفتن چنار

 

1- تقدس چنار:

به گفته ايران­شناسان درخت چنار يكي از درختان مقدس در كنار تاك در فرهنگ ايراني بوده است مرحوم مهرداد بهار مي­نويسد، ساموئل.ك.ادي در كتاب آيين شهرياري در شرق آورده­است، پادشاهان پارس پيوسته درخت چنار را گرامي مي­داشتند و در دربارشان چنار زريني همراه تاكي زرين بود كه آنها را اغلب در اتاق خواب شاه مي­نهادند و چنار را به گوهرهاي بسيار آراسته بودند و پارسيان آنرا ستايش مي­كردند. (1)

مرحوم بهار براي همراه بودن تاك با چنار توجيهي مي­آورد كه شنيدني است: انگور در اساطير ايراني مظهري براي خون است و خون نيروي اصلي حيات است، مي­توان تاكي را كه برچنار مي­پيچد مظهر خون و فرمانروايي هخامنشيان دانست در واقع چنار مظهر فرمانروا و تاك مظهر همسر او بود كه از طريق او خون سلطنت دوام مي­يافت. .. (2)

اين باور در مورد چنار در دوره­هاي اسلامي هم باقي ماند و مانند بسياري از سنت­هاي نيك ايراني ،رنگ و بوي اسلامي يافت و كاشتن چنارها در جوار و حياط مساجد و امامزاده­ها و مقابر پيران و بزرگان و دفن بزرگان در كنار چنارها موجب گرديد كه چنار به عنوان درخت مقدس مورد توجه مسلمانان قرار گيرد و با بستن پارچه و روشن كردن شمع و نذر و نياز در اطراف آنها به عنوان پديده­اي مقدس درآيد.

مرحوم مهرداد بهار مي­نويسد، انسان بدوي و عصر حاضر گمان مي­كرده است و مي­كند كه درختان نيز مانند جانوران و مردم داراي روان اند(3) و نمونه­هايي از اين باور را در مصر و بين­النهرين و در گذشته­هاي دور و در بين اقوام آفريقايي، امريكايي و اقيانوسيه نشان مي­دهد و حتي مردمي ازسنگال تا نيجر درخت بسيارعظيمي را خانه ارواح يا خدايان مي­دانند.

شايد بتوان تصور كرد كه سايه گستري و سرسبزي و بلندقامتي و بي­بار بـودن چنـار و پـوست اندازي آن كه هر ساله او را جوان مي­كند و مجاورت ريشه آن با جسم پاك و مقدس بزرگان دين موجب افزايش تقدس اين درخت شده است.

از سويي مقاومت چنار در برابر حوادث طبيعي چون آفات، سرمازدگي، سيل، زلزله و طوفانهاي سهمگين و از سوي ديگر نشانه­اي ثابت براي يافتن مكان­ها موجب توجه بيش از حد به چنار شده است.

مي­توان اضافه كرد وجود چشمه­ها و قنات ها در كنار چنار، سايه گستري و لطافت هوا به لحاظ پراكندن اكسيژن خالص و عظمت و شكوه و هيبت درخت موجب آرامش مي شود و اين سكوت معنادار و شگفتي آفرين انسان را به خالق درخت مي­رساند و در حقيقت چون پلي ذهن را از خاك به افلاك مي­كشاند و بي­بار بودن آن هم موجب مي­شود كه فكر تعلقات و توجه به سود و زيان در ذهن راه نيابد.

2- توصيف و تصوير چنار در شعر فارسي

چنار از ديرباز در ادب فارسي مورد توجه بوده است و شاعران پارسي گو از اين درخت جادويي تصويرهايي جاويدان ساخته اند. از كسايي تا ملك الشعراي بهار هر كدام  به نحوي چنار را دست­مايه تخيل خود ساخته و باتصاويري بديع و زيبا، سايه گستري، تنومندي، سختي، پنجه­اي بودن و تهي دستي او را ستوده­اند. از هفتاد بيتي كه در اين باره گردآوري شده است به چند بيت زير بسنده مي­شود:

بنفشـه زار بپـــوشــد روزگـــار بـــه بــرف    

در و نــه گشت چنــــار وزرير شد شنگرف

(كسايي)

- چنار نماد هيبت و قدرت

بــرافـــراخت آن بـــازوي چـــون چنــــار    

بـــــدان تـــــــا زنــــــد بـــر ســـر نــامدار

 (فردوسي)

- نيز

بــه گــردانــدرش نـــي بســـــان درخــت     

تــو گفـتـــي كـه چوب چنـــارست سخت

(فردوسي)

برگ­هاي چنار كه داراي پنج برجستگي انگشت مانند است از قديم­ترين تصويرهايي است كه آدمي گونگي چنار را به ذهن متبادر مي­سازد:

در عــــروســـي گـــل عجــــب نبــــــود

گــــر بــــه حنــــا كنــــند دســـت چنـــار

(خاقاني)

بــر دست حنــاكرده نهد پــاي به هـــر گام

هــر كـس كـه تمــاشــاگه او زير چنار است

(فرخي)

هر دست وهر زبان­كه در آن نيست نفع­خلق

غير از زبــان سـوسـن و دسـت چنـــار نيست

(مولوي)

شادي خصمت دليل مرگ او شد چون چنار 

كز خزان باشد اگر بر دست مي­بندد خضاب

(كليم كاشاني)

درخت چنار چون بر و باري ندارد در تخيل شعرا نماد قناعت و آزادگي از سويي و نمايانگر تهي دستي و بي­نوايي از سوي ديگر است:

گرچه از جوهر سرافرازي است ما را چون­چنار

ايــن تهـي دستي هــم از نـقد هنر داريم مـا

(بيدل)

شكـــرهـــــا مــي كنـــم در ايــــن ايــــــام 

كــه تهــي دســت گشتـــه ام چـــون چنــار

(ابن يمين)

رهبــري از وي مــدار چشــم كه ديــو

هم مورد توجه شعرا بوده:

چنـــــــار و بيــــــد مجنـــــــون سفيــــده

ز رغــم هــم بـــه گـــردون ســـر كشـيــده

(كليم)

 

 

چنــــارش آنچنــان بـــا خـــويــش بـــاليد

كه يــك بـــرگ خــزان اوســت خـــورشيد

(كليم)

چنار در امثال وحكم وتمثيل­ها هم وارد شده است. رقابت چنار و كدو و يا آتش گرفتن چنار از ضرب المثل­هاي ديرين ادب فارسي است:

بدخواه تو خود را بـه بــزرگي چــو تـو داند

ليكـن مثــل است اين كه چنـاري و كدويي

(انوري)

ولي بـــراي رقيــب ســرايـم از پـــي پنــــد

حكــايتــي كــه بـــراي كــدو چـنــار آورد

(ملك الشعراي بهار)

درخــت كــــدو تــا نــــه بـــس روزگـــار

كنــــد دعـــوي همســــري بـــــا چـنـــــار

(نظامي)

تمثيل زيباي ناصرخسرو نيز شنيدني است:

نشنيــده­اي كــه زيــر چنـــاري كــدو بنــي      

بــر رست و بــردويد بـر و بر بـه روز بيست

پـرسيد از آن چــنـار كه تـــو چنــد روزه­اي     

گفتــا چنــار ســال مـــرا بيشــتر ز سيــست

خنديـد پس بـدوكه من از تـو بـه بيست روز       

برتر شدم بگوي كه اين كاهلي ز چيسـت؟

او را چنـار گفــت كــه امـــروزه اي كــدو       

بــا تــو مــرا هنــوز نــه هنــگام داوريـست

فــردا كــه بر من و تـــو وزد بــاد مهــرگان      

آنگه شـــود پـديد كه نـامرد و مـرد كيست

(ناصر خسرو)

3- آتش گرفتن چنار:

تــا از دلم نكشــــد شعلــه چـــون چنــــار 

بــاور نمــي كننــد تهــــي دستـــي مـــرا

(صائب)

بنابر يك باور كهن چنار هر هزار سال خودبخود آتش مي­گيرد و مي­سوزد. تواتر اين باور آن قدر محكم و قوي است كه خودسوزي چنار ضرب المثل شده است و در ذهن جمعي ايرانيان جاي گرفته است:

«آتش چنار از خود چنار است» (5)

«آتش از چنار پوده برآيد» (6)

نــــامت بــــــه ميـــان مــردمـــان در          

چــــــون آتشــــــي از چنــــــار جستــــــه

(انوري)

كفــن بــر تـــن كنـد هـــر كـرم پيلـــه         

بـــرآرد آتــــش از خــــود هـــرچنـــــاري

(عطار)

بي آبروي دست تـو هركس دسـت يافت    

 از دســت چـرخ بـود چنان كآتش از چنار(7)

باور خودسوزي يا آتش گرفتن چنار واقعيتي است كه در طول تاريخ هزار ساله شعر فارسي نمايان است و مي­تواند اين باور زاييده دو عامل باشد:

الف)عامل­انساني: به دليل رجوع انسانها براي استفاده از سايه­گستري و خنكي چنار و روشن كردن آتش در زير آن و خاموش نكردن آتش در هنگام بازگشت.

ب)عامل غير انساني: انباشته شدن توده­اي از برگها و شاخه­هاي خشك و ايجاد فعل و انفعالات شيميايي كه منجر به ايجاد اشتعال و خودسوزي مي­شود.

به هر دليل در تخيل شعرا از ديرباز سوختن چنار بازتاب گسترده اي دارد كه براي نمونه ابياتي ذكر مي­شود:

 

انديشـه كن ز بــاطن پيـران كه چون چنــار    

هســت آتشــي نهفـــته بـه دل سـالخورده را

(صائب)

بــه خــون مـن مشـو آلوده كز كهن سـالي     

بـه سوختن جگرم چون چنــار نزديك است

(صائب)

نهـــــال دولــت او ايـــــن بـــــــرآورد      

كــه از خــود چــون چنـــــار آتـش برآورد

(كليم)

هيــچ نخلــي در ايـــــن فســرده بهـــار      

نـــزد آتـــش بـــه خـــويــش غيـــر چنـــار

(بيدل)

وبـــال رنــج پيري برنتــابد صـاحب جوهر     

چنـار آتــش زند ناچــار دلق كهنه سـالي را

(بيدل)

ز خــشكـــي درختــــــان آن مـــرغـــزار     

در آتـــش نشستنــــــد همچـــــون چنــــار

(بيدل)

چنار باغوار

چنار باغوار كه به باور اهالي 2000 سال قدمت دارد در محله و مسجدي به همين نام در مركز شهر تويسركان واقع شده است. اين چنار تنومند و مقدس نزد اهالي داراي تقدس خاص است به نحوي كه معتقدند پيري در حوالي درخت و مسجد ساكن است­كه در گشايش امور مانند گرفتاري ها و مشكلات معيشتي، اختلافات خانوادگي، نازايي و گره گشایی بخت دخترها كار گشاست. و اين پير مورد قسم واقع مي­شود و به عنوان پير مسجد باغوار مورد تخاطب قرار مي­گيرد، قطر درخت نزديك به زمين حدود 22 متر و ارتفاع آن نزديك به 30 متر است. كمي بالاتر از ساقه ي گره خورده و قطور، ساقه به دو شاخه اصلي تقسيم مي­شود، يكي از شاخه­ها تقريباً خشك شده است و ديگري هم بتدريج طراوت و سرسبزي اش را از دست مي­دهد.

اين چنار كهنسال در ارديبهشت ماه 79 دچار آتش سوزي گرديد، هرچند دليل اصلي آتش سوزي مشخص نشد اما توجه مسئولان و مردم را به خود جلب كرد هرچند زود به فراموشي سپرده شد. مديركل ميراث فرهنگي وقت قول داد كه نام درخت را در زمره 14 اثر تاريخي استان پيشنهاد كند و مديركل محيط زيست وقت، طولاني بودن عمر درخت، عدم تهويه مناسب، برخورد ريشه به ساختمانهاي اطراف، آلوده بودن منابع غذايي، آفت زدن بخشهايي از درخت را مهمترين دلايل خشك شدن تدريجي آن دانست. در پايان لازم است به چنارهاي كهنسال شهرستان به ويژه چنارهاي باغوار، كمربسته سركان، روستاي كندر و . . . توجه لازم مبذول شود تا اين نمادهاي فرهنگ ايراني اسلامي ما از گزند حوادث مصون بمانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

پانوشت­:

1.این مقاله در روزنامه اطلاعات پنج شنبه 24/2/83 به چاپ رسیده است .

2. مهرداد، بهار، درخت مقدس، روزنامه اطلاعات، شماره 22148، يكشنبه 14 اسفند 1379.

3. همان.

4. همان.

5. دهخدا، امثال و حكم، جلد (2)

6. همان.

7. شهيدي، دكتر سيدجعفر، شرح لغات و مشكلات ديوان انوري، ص132.

 

منابع:

1.بهار،مهرداد،1379،روزنامه اطلاعات ،یکشنبه 14 اسفند

2.دهخدا، علی اکبر، 1368،امثال و حکم ،تهران، طوس

3.شهیدی ، سید جعفر،1364،شرح لغات و مشکلات دیوان انوری،تهران ،شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

آثار دیگر

چنار مسجد باغوار تویسرکان

آثار طبیعی

اثر طبع آقای رحمت الله (غفار) ملکی تویسرکانی

شنیداری

آثار فرهنگی تویسرکان

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها (قبرستان ها)

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره های اطراف امام زاده اسماعیل

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره های اطراف آرامگاه میر رضی

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره ها - قبرستان های عمومی و محلی شهر

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - مقبره های امامزادگان (شاهزاده ها)

مقبره

آثار فرهنگی تویسرکان - جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش

جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش

آثار فرهنگی تویسرکان - جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش-چمن شیخ چغندر

جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش

آثار فرهنگی تویسرکان - جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش-آرامگاه میررضی

جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش

آثار فرهنگی تویسرکان_جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش -محله ی خاکسارها

جایگاه های عرفا، صوفیه و دراویش

آثار فرهنگی تویسرکان _مکان های معروف اطراف شهر -1

مکان های معروف اطراف شهر

آثار فرهنگی تویسرکان _ مکان های معروف اطراف شهر 2

مکان های معروف اطراف شهر

آثار فرهنگی تویسرکان _ مکان های معروف اطراف شهر 3

مکان های معروف اطراف شهر

آثار فرهنگی تویسرکان _ مکان های معروف اطراف شهر 3

مکان های معروف اطراف شهر

آثار فرهنگی تویسرکان _ محله های معروف تویسرکان

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان محلات معروف2

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان _ محله های معروف 3

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان _ محلات معروف 5

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان -محلات معروف - محله ی دستجرده

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان - محلات

محله های معروف تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان - باغ ها و باغچه های معروف شهر تویسرکان

باغ ها و باغچه های معروف شهر تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان _ استراحت گاه ها و غذاخوری ها

استراحت گاه ها و غذاخوری ها

آثار فرهنگی تویسرکان _استراحت گاه ها و غذاخوری ها 2

استراحت گاه ها و غذاخوری ها

آثار فرهنگی تویسرکان _استراحت گاه ها و غذاخوری ها 3

استراحت گاه ها و غذاخوری ها

آثار فرهنگی تویسرکان - استراحت گاه ها و غذاخوری ها - هتل ها

استراحت گاه ها و غذاخوری ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ کوه های مهم و مرتفع تویسرکان

کوه های مهم و مرتفع تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان _ رودخانه ها و رودهای مهم

رودخانه ها و رودهای مهم

آثار فرهنگی تویسرکان _ چشمه ها، قنات ها، چاه ها، استخرها

چشمه ها، قنات ها، چاه ها، استخرها

آثار فرهنگی تویسرکان یخچال های طبیعی (دست ساز)

کوه های مهم و مرتفع تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان _ قلعه ها و قلعه نام ها

قلعه ها و قلعه نام ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ بازار سنتی تویسرکان و قیصریه

بازار سنتی تویسرکان و قیصریه

آثار فرهنگی تویسرکان _حمام ها

حمام ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها 1

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _مساجد و حسینیه ها مسجد جولستان (اعظم)

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها مسجد پایین محله (امام حسین)

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها مسجد زرهان

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها مسجد باغوار

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها مسجد دستجرده

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ مساجد و حسینیه ها -سایر مساجد

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ امامزاده ها، مکان های مقدس و مقدس واره ها 1

امامزاده ها، مکان های مقدس و مقدس واره ها

آثار فرهنگی تویسرکان _مساجد و حسینیه ها *توضیح و تکمله *

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _مساجد و حسینیه ها حسینیه باغوار

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ پل های قدیمی آجری تویسرکان

آثار قدیمی

آثار فرهنگی تویسرکان - تپه های باستانی و تپه های مشهور تویسرکان

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان - درختان معروف و مقدس تویسرکان

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان _ دره های مشهور تویسرکان

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان _ میزان، میزان داری و میزان های تویسرکان

میزان های تویسرکان

آثار فرهنگی تویسرکان - راه های اصلی تویسرکان

راه

آثار فرهنگی تویسرکان _ آب، بادها و هوای تویسرکان

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان - تحفه های خوراکی تویسرکان

سوغاتی و تحفه

آثار فرهنگی تویسرکان _تفریحات و تفرج گاه های تویسرکان

تفریحات و تفرج گاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف1

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف  آجیده سازی و آجیده بافی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان_ صنایع و حرف نمد مالی و کلاه مالی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف پالان دوزی(پالpalo)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان صنایع و حرف حلبی سازی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف آهنگری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف پنبه کاری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف توتون کاری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف کتیرا گیری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف تریاک کاری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف عصاری (روغن کشی)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف لمه کوبی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف عبا بافی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف ناووه کشی nave

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _ صنایع و حرف قپان داری

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف مقنی گری (چاه کن)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف چوب انداختن (چونازی chou nazy)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف حلاجی(پنبه زنی)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان ٢٧ _ صنایع و حرف ٢٧_٢١ شیروانی کوبی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف خشت مالی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف کوره داری

صنایع و حرف

آثار فرهن​ آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف دلاکی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف چراغ سازی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف خراطی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف حراجی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف دلالی (دلاریdallary)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف صباغی (رنگرزی)

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف _فرش بافی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف سبد بافی، حصیر بافی

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _صنایع و حرف _ کناسی (خلا دراری، xeladarary)،  تخلیه چاه فاضلاب

صنایع و حرف

آثار فرهنگی تویسرکان _کارخانه ها و کارگاه ها_ کارخانه کبریت سازی

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ کارخانه ها و کارگاه ها _کارخانه ی ریسندگی و بافندگی

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ کارخانه ها و کارگاه ها - کارخانه های چوب بری

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان ٢_کارخانه ها و کارگاه ها - کارخانه شکستن بخورک (کولkoul)

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان ٢_کارخانه ها و کارگاه ها - کارخانه شکستن بخورک (کولkoul)

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _کارخانه ها و کارگاه ها _کارخانه های خشکبار

کارخانه ها و کارگاه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _آثار سنگی تویسرکان

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان _آثار سنگی2

آثار طبیعی

آثار فرهنگی تویسرکان _ غذاخوری ها و تهیه غذا - هتل ها

استراحت گاه ها و غذاخوری ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ گاراژهای تویسرکان

گاراژها

آثار فرهنگی تویسرکان _مصلاهای تویسرکان

مساجد و حسینیه ها

آثار فرهنگی تویسرکان _خانه های قدیمی

آثار قدیمی

آثار فرهنگی تویسرکان_زورخانه های تویسرکان

ورزش

آثار فرهنگی تویسرکان _ بازی های محلی تویسرکان

ورزش

آثار فرهنگی تویسرکان _خاندان ها و طوایف پر تعداد در تویسرکان

خانواده

آثار فرهنگی تویسرکان _ دروازه های تویسرکان

آثار قدیمی

آثار فرهنگی تویسرکان _غسالخانه های تویسرکان (مرده شور خونه)

امامزاده ها، مکان های مقدس و مقدس واره ها

آثار فرهنگی تویسرکان _ دکتر های تویسرکان (حکیم باشی)

اشخاص

آثار فرهنگی تویسرکان _ ماماها و شکسته بندان

اشخاص